fbpx

Jeg er træt af diagnoser til helt almindelige mennesker – og jeg er træt af, at vores reaktioner på vanskelige vilkår skal sygeliggøres.

Vi reagerer alle på de omstændigheder, vi er havnet i. Det kan være stress, angst, depression eller traumer – ORD som udmærket beskriver de sindstilstande, vi kan være i – men de betyder ikke, at vi nødvendigvis er syge.

De sidste ti år har der været exceptionelt mange omstruktureringer. Nye arbejdsgange, mere dokumentation, nye IT-programmer og masser af besparelser.

Vilkår, som vi som mennesker godt kan fungere i, da vi på mange måder er fleksible – MEN når det bliver for meget og for længe, så reagerer vores nervesystem med kamp-flugt-stivne-mekanismer, som kan skabe en krise i vores nervesystem.

Derfor bliver vi syge

Vi lukker ned, når vi står i livssituationer med alt for meget pres og ineffektivitet. Når vi ikke kan nå at gøre vores arbejde pga. ineffektive systemer, som trækkes ned over hovedet på os, uden at vi er blevet taget med på råd. Vi lukker af, når vi ikke kan gøre vores arbejde godt nok overfor de gamle, unge, børn og syge, som vi skal pleje og passe. De får ikke den hjælp, de har behov for – og som medarbejdere føler vi os skyldige, rasende, forvirrede og magtesløse over ikke at kunne udføre vores arbejde på en faglig forsvarlig måde.

Det gør os vrede og utilfredse, og der mangler ører, der kan høre. Ledelsen er fortravlet og bliver heller ikke hørt opad i systemet. Det kan kun gå galt.

Vi vender i stedet vreden mod os selv, og begynder at fortælle os selv, at det må være MIG, der ikke er god nok – MIG, der ikke er effektiv nok – MIG, der er syg og dårlig – med det resultat, at vi bliver stressede og deprimerede.

Kære ledere: Bliv ved med at lytte!

Det er vigtigt, at både medarbejdere og ledere bliver hørt – også når de er utilfredse. Det er nødvendigt at komme af med den energi, som vrede er. Ellers kan det ende i stress eller depression. Vreden er ofte større, end den enkelte kan rumme. Derfor bliver vreden ofte kanaliseret over i brok og devaluering. Det bliver en destruktiv cirkel, som lederen og medarbejderen kan have svært ved at stoppe.

I stedet skal lederen hjælpe sig selv og sine medarbejdere med at mærke og rumme vreden. Energien kan, i stedet for brok og devaluering, bruges til at fortælle om situationen på en konstruktiv og tydelig måde. Du skal blive ved med at ytre dig, når du bliver vred. Og din leder skal kunne rumme det.

Det kan godt være, at du ikke kan få det, som du gerne vil, men dit nervesystem har behov for, at du bliver ved at udtrykke dig. På den måde kan nervesystemet komme i balance. Alternativet vil ofte være en stress-, angst- eller depressionstilstand.

Det er skidt for både virksomheden og medarbejderen at have sygdom på arbejdspladsen. Det er dyrt i sygemeldinger, det skaber ineffektivitet – og det giver røde tal på bundlinjen.

HUSK vi er alle almindelige mennesker med forskellige resurser – og at selvdestruktive tilstande som stress, angst og depression skal tages i opløbet – hurtigst muligt. Alle kan komme sig med den rette hjælp.

– Rita Knudsen, leder af Blaabjerghus